Maandag 9 september

9 september 2013 - Praia de Zavora, Mozambique

In het weekeinde had ik weer veel reacties van thuis wat erg leuk is.

Een Albert heeft foto´s van ons "project" in het internet gezet zodat ik de vorderingen daar ook een beetje volgen kan.

En wat leuk, Jet, dat je al met een flesseninzameling voor ons begint!!

Mijn telefoon ontwaakte vannacht ineens tot leven en gaf aan dat er berichten waren. Bedankt, Daniel en Albert. Maar ik schrok me toch wezenloos van het  geluid, zo midden in de nacht!!! Nu heeft het weer geen bereik. Wonderbaarlijk!

Om hier te kunnen bellen heb ik een telefoon van Sabrina (oud-praktikante)te leen.

Dus sms-contact met thuis is meestal niet mogelijk.

Op het moment ben ik hier de enigste vrijwilliger. Ik heb begrepen dat aan het einde van de week een jonge Portugees hier arriveert. Hij heeft een soort onderwijsproject met oog op natuurbeheer ontwikkeld dat hier in scholen gebruikt gaat worden. Ben benieuwd.

Zavora is geen plaats zo als wij plaatsen voor ogen hebben. Eigenlijk weet ik ook niet goed inschatten, hoeveel mensen hier leven. Er staan hier overal palmbomen en daaronder staan hutten of soms stenen huisjes. Ieder familie heeft zo haar palmbomen, het land heb ik begrepen is geen eigendom maar is van de Mozambikaanse staat. Ik heb geen idee hoeveel hutten om mij heen staan. 'S ochtends komen op een pad langs mijn huis heel wat mensen voorbij. Binnenkort zal ik het pad een keer volgen.

Op de duinen langs de inham van de zee staan grote lodges voor toeristen. Op het moment is het vrij rustig wat bezoekers betreft, in december kan het erg druk worden. Dan komen vooral Zuid-Afrikanen om hier vakantie te houden.

Der strand is enorm, die zee is enorm, je zou er uren kunnen wandelen zonder veel mensen te ontmoeten (heb ik nog niet gedaan).

Na twee dagen "Rocky pool" en het verzamelen van superkleine naaktslakken (soms denk je alleen maar dat het er een is en dan is het er inderdaad een!!!) zat ik vanochtend om 6 uur al weer op de wal-uitkijk. Er was niet zo veel te zien vanochtend, de meeste walen lagen rustig in het water of zwommen een beetje op een neer, waren ook vrij ver weg.

Ik verheug mij al op de wal-tour aan het eind van de maand. Dan gaan wij echt op bezoek bij hun. En ik ga mee, zeeziek of niet.

Woensdag staat weer duiken geplant voor de identificatie van manta's. Dan moet ik de boot weer in omdat wij verder op zee duiken en hoop niet zeeziek te worden. Ik zal een andere reispil proberen.

Aan foto's onderwater ben ik nog niet toe gekomen. De eerste keren heb ik geen toestel meegenomen i.v.m. weer wennen aan duiken en slecht zicht en als we nu gaan duiken is het voor een bepaald doel. Dan ben ik zeg maar aan het werk en hoor ik geen privé-foto's te maken maar moet mij concentreren op dat doel. Als het morgen lukt wil ik wat foto,s in de Rocky Pool maken. Maar jullie krijgen nog wel foto's van Bultruggen te zien!!!

Gisteren avond hebben wij gezellig hier gegeten- Yara en vriend (John, divemaster), Sabrina en vriend (Deon, Zuid-Afrikaan) ,Steff (ook een Zuid-Afrikaanse avonturier) en ik. Yara heeft een typisch Portugees gerecht gemaakt-Baccalau (geen idee of het zo geschreven wordt), lekker.

Tijdens de week ga ik meestal vrij vroeg naar bed, sta ook altijd bijna met de kippen op!!!

Mijn tuin moet voor zonsopgang water hebben anders verbrand alles (of vlak voordat het donker wordt). Spinazie en sla lijken het tot nu toe te redden. Gisteren heb ik nog wat meloen en courgette (rond) gezaaid. Kijken of en wanneer het opkomt!

Hopelijk heb ik alle vragen een beetje beantwoord, gauw meer.

1. Anne&koda:
    10 september 2013
    hoii mams
    mooi verhaal weer ben erg benieuwd naar de bultrug foto's
    en wat heb je een mooie foto van een naakt slakje gemaakt
    ik heb je een sms gestuurd maar die is zo te horen nog niet aan gekomen dus zou ie wel aan komen als je weer terug in nl komt :P
    heel veel plezier morgen
    xx anne en koda
  2. Aline:
    11 september 2013
    Hey Barbara,
    Ik heb zojuist je verhalen gelezen, heerlijk om zo op deze manier een beetje met je mee te kunnen reizen- maar dan gelukkig zonder zeeziek te worden.
    Toen ik nog op een boot werkte kreeg ik de tip om een pleister achter je oor te plakken, rondom het lelletje en op de huid achter je oor . Zeg maar op de plek als ik je even flink aan je oorlel zou willen trekken. Dit schijnt te helpen tegen zeeziekte doordat er dan iets met je evenwichtsorgaan gebeurt door de druk van de pleister. Weet alleen niet meer of het op 1 of 2 oorlellen moest maar t hielp wel en het staat erg charmant.
    Wat staan er trouwens al een boel mooie foto's van je op deze pagina! Kan zien van wie A. het talent heeft. Hier in Zijldijk ook alles prima. Net terug uit Noorwegen/Zweden. We waren uiteraard de tentharingen vergeten maar gelukkig had mijn handige Henkie een zaag en bijl meegenomen, je weet maar nooit waarvoor je ze onderweg nodig bent. Dus gauw een paar haringen gekapt die later uitstekend dienden als brandhout. Nou, ik blijf je verhalen en foto's volgen, succes evt. met de pleisters!
    Doei, Aline.